Den förra bloggposten handlade om filmer med filmtitlar på platser som inte förekommer i själva filmen. Filmer som Fucking Åmål eller Kvarteret Skatan reser till Laholm innehåller få eller inga scener från Åmål eller Laholm. Filmtitlarnas platser i sig har ingen betydelse för handlingen.

Filmen In Bruges (2008) är dessa filmers motsats. Handlingen i filmen utspelas inte bara i titelstaden Brygge, utan regissören Martin McDonagh påstår i extramaterialet på DVD:n att Brygge kan även ses som en fjärde huvudrollsinnehavare utöver de tre gangstrar som kommit från England för att avsluta en intern konflikt.

Brygges inneboende turistiska kvaliteter med en välbevarad medeltida stadskärna används inte bara till vackra kulisser – Brygge spelar själv en nyckelroll för dramats utveckling.

Shoot first. Sightsee later.

Två gangstrar har efter ett uppdrag som gått överstyr skickats till Brygge för att ligga lågt ett tag. Deras boss har inte valt Brygge på måfå, utan av två skäl: 1) Ingen tänker på att leta efter irländska gangstrar i denna stad 2) Brygge är en riktigt trivsam stad med ett sagolikt, medeltida centrum.

Yrkesmördarna Ken och Ray blir således ett udda par turister, som upp till två veckor ska få tiden att gå tills de får mer detaljerade instruktioner från chefen Harry. Den äldre, erfarne Ken åtar sig med liv och lust den kulturelle turistens aktiviteter. Han köper turistbroschyrer och bokar kanalbåtsightseeing till de båda. Hans yngre kollega Ray, en nybörjare i mordbranschen, delar inte detta kulturella intresse och är fientligt inställd till den belgiska kulturstaden. Han menar att man inte åker till platser för att titta på gamla hus, utan för att roa sig – dricka öl och ragga snygga tjejer.

De kriminella kamraterna personifierar två karakteristiska turisttyper: dels den kulturelle upptäckaren som tar vara på vad som bjuds, dels den snabbt uttråkade nöjesturisten som inte bryr sig om dammiga tavlor och stenruckel, utan som först och främst vill ha kul.

I extramaterialet berättar regissören att han vid ett besök Brygge, långt innan han skrev manuset till filmen, fick delade känslor för staden. Å ena sidan kände han nyfikenhet inför all kultur, skönhet och historia som staden erbjöd. Å andra sidan kände han att just dessa egenskaper av stillastående medförde att han redan efter ett par dagar började bli uttråkad. Denna kluvenhet skrev han sedan in i manuset för de olika inställningarna som Ken och Ray har inför Brygge.

Brygge spelar inte bara sig själv, staden spelar även den symboliska rollen av att utgöra skärselden. Denna roll pekas ut med självrefererande elegans när Ken och Ray under ett konstmuseumbesök intresserar sig för Hieronymos Boschs konstverk. 

Skärselden är som Tottenham…