En tumregel för webbprojekt – och för de flesta andra projekt – är att man bör begränsa sig och inte ge sig på något med för bred ansats. Gapar man för stort finns risken att man mister hela stycket och projektet kollapsar av utmattning eller oöverskådligt kaos.

Resepraktikan byggs upp kring olika typer av sevärdheter från gamla ruiner till utsiktspunkter, från tingshus till riksträd.

Utifrån risken att beskrivningarna över städer och andra samhällen blir för plottriga, men även dess motsats av att inte vara heltäckande, har Resepraktikan tidigare endast ytterst sällan beskrivit platser som är kopplade till platser för övernattningar och måltider.

Det är ofta svårt att hålla sig uppdaterad med de ofta snabba förändringar som sker i dessa branscher. Vidare finns det många bra tjänster och sajter som är specialiserade på att ge god information och relevanta recensioner.. 

På längre sikt kan Resepraktikan  samarbeta med webbtjänster inom övernattnings- och restaurangnäringarna. Det skulle även kunna ligga i Resepraktikans besökares intresse att få information om olika typer av affärsverksamheter som butiker och affärer.

Det är för tidigt för Resepraktikan att systematiskt börja presentera platser inom kategorier som äta, övernatta och köpa, men ibland är ett café, pensionat eller restaurang även en viktig plats för en stads historia eller karaktär. Butiker kan överföra värden som ”lokalfärg” utöver sin roll som en plats där man kan köpa varor.

Resepraktikan kommer därmed att presentera något fler platser från kategorierna äta, sova och köpa än tidigare.

Ett exempel på att en restaurang kan bidra med specifik lokalfärg mer än att vara en plats att äta på är Pizzeria Lilla Paris i Vänersborg. Pizzerian hade kunnat heta Milano, Rimini eller något annat italiensktklingande, men i Vänersborg är det en god idé att namnge en pizzeria efter Vänersborgs smeknamn Lilla Paris.

Pizzerian blir en sevärdhet utöver sin egentliga verksamhet.