Vem var personen som stod modell för ett offentligt konstverk? Ofta förblir den avbildade personen okänd, medan skulptörerna blir inte bara hågkomna för verket: de kan även få priser, ära och berömmelse för sitt arbete.

I fallet med skulpturen Skörd eller Skörden (1942) av Ivar Johnsson (1885-1970) får läsaren i artikeln Ser på kroppen att mamma var modellen av Johan Lindberg (SvD 2015-08-28) veta vem den nakna, kvinnliga modellen var.

Hon hette Ulla Johansson, född i Karlstad 1920, och var en flitigt anlitad modell av Stockholms skulptörer. Ulla Johansson var drygt 20 år när hon tillsammans med Johnsson arbetade med skulpturen Skörd, som invigdes på Waldemarsudde 1942.

Dottern Linn Mougenot menar i artikeln att på statyn finns så karaktäristiska kännetecken av hennes moders kropp att den är lätt att känna igen trots att ansiktet är någon annans. Skulpturen skildrar en kvinna som håller upp en stor sädeskärve. En mycket ansträngande pose, men Ulla Johansson var känd för att kunna stå stilla – även i ansträngande positioner som i Skörd – under långa tidsperioder, en mycket viktig egenskap hos en skulpturmodell.

En replika av skulpturen köptes in till Malmö 1948 och står sedan dess i Magistratsparken. Replikan på Tingstorget i Degeberga var från 1985. Anledningen till att ett exemplar införskaffades till Degeberga var att Johnsson växte upp i trakterna. En bygdens son med eget museum i hembygdsparken längre ner i dalen bort mot Forsakar.

Men vid Resepraktikans besök 2019 stod sockeln tom. Den hade enligt en tidningsnotis stulits 2018. Antagligen för att smältas ner och ge tjuven en skärva för metallpriset. Det kan även finnas andra skäl till försvinnandet, kanske kommer dessa skäl fram i samband med en mirakulöst återvändande skulptur.

Skörd var inte ovärderlig. Originalet finns kvar och replikan i Malmö bör också finnas kvar. Vill man inte åka fysiskt till dessa platser finns alltid nätet att tillgå.

På Waldermarsudde står skulpturen i parken. I Malmö finns den som sagt i Magistratsparken mellan Triangeln och gamla Stadsteatern.

Märkligt nog var ytterligare ett exemplar till salu hos Uppsala auktionskammare 2019. Skörd klubbades för 82 000 kr. Undrar om det var en köpare som vill byta ut Degebergasockelns tomhet mot en ny inkarnation av Johansson och Johnsson.

Ivar Johnssons Skörd i Degeberga
Tomheten efter Johansson och Johnsson.

Lämna en kommentar

Kommentera