VHS är ett närmast bortglömt format och priserna har sjunkit så lågt att loppisar ofta inte längre anser det som värt att försöka sälja rullarna. Inlämnade kassetter hamnar direkt i återvinningkorgen. En del VHS-filmer behåller dock sitt värde och framsynta loppisar slänger inte dessa filmer, utan vet att det finns köpare till filmen.
En sådan VHS-film är Gotländska järnvägens historia från mitten av 1990-talet. Filmen gjordes av Jonas Nordberg och Putte Friberg på Visby Video-Produktion i Romakloster. Resepraktikan köpte den för 25 kronor på Erikshjälpens citybutik i Lund.
Filmen består av en 35 minuter lång historisk översikt om de smalspåriga järnvägarnas uppgång och fall på Gotland. Materialet består av gamla foton, 8 mm-filmer, 16 mm-filmer samt VHS-filmer. Berättare är Staffan Beijer.
Järnvägens historia på Gotland liknar utvecklingen i Skåne på så vis att utbyggnaden av landsbygdens järnvägar följer sockerindustrins utveckling. Järnvägarna drogs från sockerbetornas odlingsområden till sockerbruken. I Gotlands fall var det sockerbruket i Roma som blev den centrala knutpunkten för öns olika järnvägslinjer.
Slutet för de gotländska järnvägarna berodde på, liksom för en del skånska linjer, den ändrade transporten av sockerbetorna från järnväg till lastbilar. På Gotland avslutades betransporterna på järnväg i mitten av 50-talet.
Konkurrensen från bussar och bilar innebar att underlaget för persontransporter blev för litet. 1960 lades den sista järnvägen ned och spåren revs strax därefter upp.
Det enda som blev kvar från järnvägsepoken var ett minnesmärke i Roma som bestod av några meter räls med ett lok och ett par vagnar.
Föreningen Gotlandståget
Tåget började genast att förfalla och för att rädda det bildades föreningen Gotlandståget 1972. Planerna var större än att blott rädda tåget. Föreningen kunde köpa Hesselby station. Under de nästföljande åren rustades både station och stationsområde upp.
Föreningen utökade efterhand både lok- och vagnpark. En kilometerlång järnväg anlades. Slutstation blev under ett par decennier en legendarisk gammal ek.
Sedan VHS-filmens dagar har föreningen inte legat på latsidan och framför allt 2010-talet har medfört en storstilad utbyggnad av järnvägen! Läs mer på föreningens webbplats.
Läs mer om Hesselby station även på Resepraktikans webbplats.