Hesselby järnvägsstation

Hesselby station | Av Christian Koehn (fragwürdig) - Eget arbete, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2174416

Hesselby järnvägsstation är en gammal, nedlagd station som renoverats och fungerar numera som järnvägsmuseum och bas för museijärnvägen Föreningen Gotlandståget — Gotlands Hesselby Järnväg.

Efter andra världskriget lades järnvägstrafiken på Gotland successivt ned. År 1960 var all järnvägstrafik nedlagd. Spåren revs upp och det enda som blev kvar var några meter räls i Romakloster med ett lok och ett par vagnar som ett minnesmärke över järnvägsepoken.

Detta minnesmärke började förfalla och en förening skapades för att inte bara rädda tåget, utan även flytta det till en bättre plats. Föreningen kunde överta det gamla stationshuset i Hesselby. Militären hjälpte till med frakt av loket. Från Hesselby kunde så sakta ett återuppbyggande av järnvägsnätet på Gotland påbörjas.

Till en början byggdes endast en kortare bana med slutstation vid en berömd ek. Denna ek förblev under trettio år banans slutstation, men under 2010-talet påbörjades en kraftig utbyggnad. Tack vare förlängningen av spåret är det numera möjligt att åka med museitåget hela vägen till Roma, den stora järnvägsknuten på Gotland.

I Hesselby är det möjligt att hyra dressin. Matsäcken under en dressingar kan vara medhavd eller vara inköpt på Hesselby järnvägskafé.

Portalsida: Region Gotland
Platsens koordinater: 18.531356,57.544381
Se platsen på karta & Street View:
Övre bildens copyright: Av Christian Koehn (fragwürdig) - Eget arbete, CC BY-SA 3.0, Länk
Senast ändrad: 13 april, 2018  
Externa länkar:
http://www.gotlandstaget.se
http://www.hesselbyjernvagskafe.se
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gotlands_Hesselby_Jernväg

Berätta gärna något mer om platsen!

Platsens Facebookinlägg

1 day ago

Gotlandståget

Banarbetsveckan på GHJ är nu avslutad. Under lördagen spikades en del av de sliprar som har bytts.
Ännu återstår det att spika, stoppa samt rikta spåret mellan Hesselby station och Eken.
Vi kommer att jobba med det under kommande veckor.

För er som vill veta mer hur spårunderhållet med slipersbyten går till har vår systerförening i Västervik gjort en kort beskrivning på Facebook. Den delar vi och hoppas att du blir sugen på att hjälpa till!Idag var banarbetsgänget ute i vårvädret och bytte slipers. Sammanlagt 54 slipers lades i banan mellan Kristinebergsbadet och Kloster gård.
... See MoreSee Less

View on Facebook

4 days ago

Gotlandståget

Banarbetsveckan dag 4

Idag ett fantastiskt väder, 20 grader varmt!!
Inga sliprar bytta idag. Men utbytta sliprar har lyfts upp och lastats för återvinning och i en del fall återbruk.
Sliprar har spikats och spårviddsökning har spikats in.
Övergångar och spår har rensats på löv och grus med lövblås.
Fällda träd har sågars upp och tagits omhand.
Renoveringen av Jernvägskaféet fortsatte.I
I morgon lördag fortsätter banarbetsveckan .
Välkomna!
... See MoreSee Less

View on Facebook

4 days ago

Gotlandståget

Venavagnen dag 4: Bengt har monterat täckplåtar ovanför fönsterlisterna. Montering av bagagehyllekonsoller pågår också. Utvändigt har ramverket till stor del målats. Draginrättningen i A-änden har monterats och justerats och en spricka i buffertbalken har svetsats igen. Bilder från banarbetet kommer i ett senare inlägg. Idag har 17 aktiva och anställda närvarat. Strongt! ... See MoreSee Less

View on Facebook