Warning: A non-numeric value encountered in /home/utflgese/public_html/resepraktikan.se/wp-content/themes/twentynineteen/inc/template-functions.php on line 347

Warning: A non-numeric value encountered in /home/utflgese/public_html/resepraktikan.se/wp-content/themes/twentynineteen/inc/template-functions.php on line 347
Kalmar Centralstation – Resepraktikan
Platsens portalsida: Kalmar

Kalmar var under lång tid en av Sveriges viktigaste städer, men dragningen av stambanorna kom att lämna sydöstra Sverige något utanför de nya ekonomiska pulsådrorna som skapades av järnvägarna.

Kalmar och de likaledes något avsides belägna grannresidensstäderna Karlskrona och Växjö insåg att om inte staten bygger järnvägar åt oss får vi bygga dem själva. Efter förhandlingar kom dessa städes att bindas samman via den nyanlagda stationen i Emmaboda. Emmaboda blev knutpunkten mellan Karlskrona- Växjö Järnväg (CVJ) samt Kalmar Järnväg (KJ) som byggdes mellan Kalmar och Emmaboda. Båda dessa linjer invigdes 1874, vilket gav både Kalmar och Karlskrona kontakt med Södra stambanan i Alvesta

Kalmar kom efter hand att bli en viktig slutpunkt för olika linjer som smalspåriga (891 mm) Kalmar-Berga Järnväg (KBJ), invigd 1897 samt via Nybro och Sävsjöström till Sävsjöström-Nässjö Järnväg (SäNJ), 1914. Kalmar fick därmed tre linjer som ledde till Nässjö: Södra Stambanan via Alvesta, via Berga till Nässjö-Oskarshamns Järnväg (NOJ) samt med SäNJ.

Området söder om Kalmar kopplades samman med Kalmar-Torsås Järnväg (KTJ), 891 mm, invigd 1899.

Utöver Kalmar C fanns i Kalmar stad även stationerna Kalmar Väst och Kalmar Syd.

Tågtrafiken är fortfarande ganska livlig med direkttåg till Malmö med Öresundstågen, Göteborg med SJ via Kust till kust-banan samt Linköping via Hultsfred längs Stångåbanan (sträckan mellan Kalmar och Berga byggdes om till normal spårvidd under 1970-talet). Tågtrafiken till Torsås upphörde 1965.

Bildgalleri

Närliggande platser

Externa länkar

Lämna en kommentar

Berätta gärna något mer om platsen!

Hoppa till verktygsfältet