
Aneby resecentrum

Aneby resecentrum ligger vid stambanan. Järnvägstrafiken invigdes 20/7 1874 på sträckan Aneby – Nässjö samt 23/11 1874 Aneby – Sommen. Sträckan Nässjö – Katrineholm betecknades […]
Södra Stambanan var ett statligt järnvägsprojekt som kom att binda samman Skåne och Stockholm. Järnvägen drogs inte mellan redan etablerade städer, utan i obygder långt från kusten för att främja ekonomisk utveckling och vara militärt mindre sårbart. Stambanan drogs därmed väster om städer som Hörby, Kristianstad och Eksjö, vilket medförde framväxten av nya, dynamiska städer som Eslöv, Hässleholm och Nässjö.
Bygget startade från Malmö 1855. Banan nådde Lund 1856 och slutligen Nässjö 1864, där järnvägen svängde västerut på en bandel som påbörjats från Falköping. Även denna sträcka invigdes 1864 i Nässjö.
Södra stambanans ursprungliga sträckning gick därmed mellan Malmö och Falköping. Senare byggdes järnvägen nordost från Nässjö genom Mjölby, Linköping, Norrköping och Katrineholm. Numera är det denna sträckning som betecknas som Södra stambanan. Stambanan elektrifierades 1932-33.
Aneby resecentrum ligger vid stambanan. Järnvägstrafiken invigdes 20/7 1874 på sträckan Aneby – Nässjö samt 23/11 1874 Aneby – Sommen. Sträckan Nässjö – Katrineholm betecknades […]
Eslöv kan tacka järnvägen för sin utveckling. Södra stambanan drogs genom bygden och stationen anlades 1858, men ersattes av en ny byggnad 1866. Nuvarande stationshuset, […]
Forserum station öppnade i sambande med att ursprungliga Södra stambanan stod färdig 1864 mellan Nässjö och Falköping. Den kanske lokalhistoriskt mest berömda tågresan från Forserum […]
Linköpings Centralstation byggdes 1871-1872 efter ritningar av Adolf W Edelsvärd och troligen Axel Kumlien. Stationen låg vid Östra stambanan som band samman Nässjö och Stockholm […]
Osbys historia förändrades när Södra stambanans del Hässleholm – Älmhult invigdes 1862. Från början var stationshuset av trä, men numera är det en modernare byggnad […]