Kumla station

Kumla station

Kumla blev en järnvägsort 1862 när Örebro fick järnvägsförbindelse till stambanan i Hallsberg. Staten byggde och förvaltade Statsbanan Hallsberg – Örebro.

Kumla utvecklades till en liten järnvägsknut när det privata Kumla–Yxhults Järnväg påbörjade sin verksamhet 1883. Den från början sex kilometer långa banan utvecklades efter hand till Yxhults olika verksamheter. Järnvägen förlängdes till Norrtorp när avfallsåtervinningsbolaget SAKAB började sin verksamhet. Bolaget har bytt ägare ett par gånger och heter numera (2018) Fortum Waste Solutions.

Det ursprungliga stationshuset ersattes 1900 med en ny och ståtligare byggnad ritad av Folke Zettervall. Stationshuset har ett för svenska förhållanden ovanligt utseende. Materialvalet var lokalt med stenar från Hälletofta och takskiffer från Grythyttan.

Under Resepraktikans besök 2018 passerade ett antal olika tåg. Anmärkningsvärt var att Krösatågens Vicke Viking, som till vardags trafikerar sträckan Emmaboda-Karlskrona,  svischade förbi. Kanske på väg till service i lokverkstäderna i Örebro?

Busstationen ligger i anslutning till järnvägsstationen.

Kumla torg

Kumla torg

Kumla torg utgör en centralpunkt i Kumla. Vid torget ligger kommunhuset. För den som vill ta sig en paus och titta på folklivet på torget finns bland annat två kaféer, Landals café  och Sveas café, att välja på. Resepraktikan åt en dagens paj på Landals uteservering och kunde betrakta livet på den östra sidan av järnvägen.

På torget finns även ett slags ”framtidssäkrat” monument över stadens historia – Millennieklockan av Per Flodström (1999). En del viktiga händelser har huggits in i graniten, men det finns ännu tomma ytor för bidrag av framtidens minnen och märkesdagar.

Skoindustrimuseet i Kumla

Skoindustrimuseet i Kumla

Skoindustrimuseet i Kumla är ett mycket sevärt besöksmål. Museet skapades för att bevara material och minnen från den då borttynande svenska skoindustrin. Bara några decennier tidigare hade Kumla och Örebro utgjort ett av Europas starkaste skoindustrikluster.

Museet inrättades på bottenplanet i en gammal skofabrik, där det fanns en verksam skotillverkare på övervåningen. När denna fabrik gick i konkurs i mitten av 1980-talet fick museet överta hela verksamheten.

Museet fick överta en fungerande fabrik. Denna fabrik är ännu verksam, besökare kan därmed köpa nytillverkade skor. Resepraktikan tyckte särskilt om ökenkängorna och köpte med sig två par.

I den permanenta utställningsdelen finns bland annat en översikt hur en del skofabriker, som till exempel Oscaria, även byggde upp ett stort nätverk med skobutiker. Det är länge sedan Oscaria gav upp andan, men i Kopparberg finns ännu en verksam butik från Oscarias storhetstid.

Hoppa till verktygsfältet