Lönsboda Café Kronan

Lönsboda Café Kronan

Ett trevligt utflyktsmål och rastställe i Lönsboda är Café Kronan. Resepraktikan avslutade sitt septemberbesök 2015 i samhället på caféet med kaffe och bakelse. Kronan var nyöppnat sedan maj, mycket mysigt med ett fint utbud.

Det fanns mycket att fundera på efter turen i Lönsboda med bland annat upptäckten av en sprängmedelsbutik, samt ett fynd i en loppis: en väggtavla-souvenir med utvandrarmonumentet i Karlshamn.

För en vetgirig resenär är det alltid trevligt med mat- och rastställen som ligger längs med trafikerade vägar. I Lönsboda gick trafiken fortfarande genom samhället och det gav en rytm som gått förlorad i städer och samhällen med kringfartsleder.

Pulsen fick Resepraktikans reporter att tänka på andra samhällen med genomfartstrafik som Kisa och Smålandsstenar. För de flesta som bor i genomfartssamhällen är det dock oftast bättre att tung trafik leds runt centrum.

Tiden gick snabbt och det blev dags att fortsätta söderut. På väg till bilen, som stod parkerad på Kronans gästparkering, upptäckte jag att bilnycklarna var borta. Alla fickor genomsöktes utan resultat; kunde jag ha tappat nycklarna på caféet? Inte så troligt. Väl framme vid bilen satt nycklarna i bildörren på förarsidan. Så disträ kan man bli när ens eftermiddag har fyllts med intryck från Lönsboda.

Lönsboda järnvägskorsning

Lönsboda järnvägskorsning

Det går endast godstrafik på linjen mellan Olofström och Älmhult numera.

Ett Green Cargo-godståg på väg mot Volvo i Olofström får trafiken på Riksväg 15 att stanna upp. Väster om järnvägen heter vägen Glimåkravägen och på andra sidan spåren heter den Kyrkhultsvägen.

Tröttnar man på att vänta på tågen och studerandet av järnvägsbommarna på Kyrkhultsvägssidan kan man med fördel vända sig om och titta på trevliga Örkeneds kyrka.

Lönsboda Korgmuseum

Lönsboda Korgmuseum

Korgflätning hade i början på 1800-talet använts som terapi på fängelset i Malmö. Entreprenören Jöns Jönsson, ”Swärt-Orren”, tog dessa kunskaper med sig till Lönsboda på 1840-talet och en med tiden omfattande korgtillverkning växte fram i socknen.

Lönsboda Korgfabrik startades upp 1918, men fick omedelbart lönsamhetsproblem. Korgtillverkningen kom snart igång igen med nya ägare. Denna gång gick det bättre.

Företaget gick som bäst på 1940- och 50-talen, men på 1960-talet konkurrerades de flätade korgarna ut av det nya förpacknings- och förvaringsmaterialet plast.

Från att ha haft många anställda kom fabriken på 1970-talet att endast bestå av ägaren Olof Bengtsson själv. Till slut vred han han helt enkelt om nyckeln i låset och gick hem. Kvar blev en närmast intakt korgfabrik som Örkeneds hembygdsförening ett par år senare kunde öppna som ett korgmuseum.

Lönsboda station

Lönsboda station

Lönsboda blev järnvägsort 1901 när Sölvesborg–Olofström–Älmhults Järnväg (SOEJ) invigdes. Persontrafiken lades ner 1984.

Stationshuset är privatbostad. Huset har en trevlig gul färg, men fram till ungefär 1924 var det grönt.

Numera är det endast godståg till och från framför allt Volvo i Olofström som passerar stationen.

Ett sådant godståg passerade järnvägsövergången mitt i samhället vid Resepraktikans besök.

Lönsboda Örkeneds kyrka

Örkeneds kyrka Lönsboda

Örkeneds kyrka uppfördes 1786–1790 i gustaviansk stil. Alla vapenföra män i socknen kommenderades till bygget. Kyrkan ersatte en träkyrka som låg något söder om den nuvarande byggnaden.

Inne i kyrkan finns en inskrift ovanför sakristian som berättar om bygget:

Måns Olsson och Nils Billing murade, Måns och Siunne Holmgren timrade täkte och inredde denna kyrka på 7½ månad. Församlingen skänkte allt trävirket, framförde sten och murbruk och gjorde 4860 daqsverk

Citatet hämtat från Örkeneds församlings hemsida

Enligt ritningarna som togs fram av Carl Fredrik Adelcrantz med biträde av O. S. Tempelman visar att kyrkan planerades för möjligheten att byggas ut som korskyrka.

Den uppseendeväckande tornhuven fick kopparplåt redan 1790. Övriga kyrkan hade spåntak fram till 1930-talet då beläggningen byttes ut till koppar.

Hoppa till verktygsfältet