Hoppa till verktygsfältet
Platsens portalsida: Sala

Med invigningen av Norra stambanan mellan Stockholm och Krylbo 1873 blev Sala en järnvägsort. Stadens betydelse ökade med invigningen av Sala–Tillberga Järnväg (SaTJ) 1875, vilket knöt samman SJ:s och SVB:s järnvägsnät i Västmanland. Sala-Gysinge-Gävle Järnväg (SGGJ) invigdes 1901. Samtliga banor var normalspåriga.

SVB köpte SaTJ 1906 och inlemmade banan i sitt nät. SGGJ gick knaggligt och bad under 1930-talet att staten skulle överta verksamheten. Detta skedde 1937, dvs ett par år innan den stora förstatligandevågen under andra världskriget.

SJ fick inte någon ekonomisk rätsida på linjen mellan Sala och Gävle, persontrafiken lades ner 1965. Även en stor del av godstrafiken upphörde även mellan Sala och Mackmyra utanför Gävle. Viss godstrafik drevs fram till slutet av 1970-talet mellan Sala och grusgropen i Råsboda.

Numera är Sala ändstation för Upptåget till Uppsala samt för SJ:s trafik till Linköping via Västerås, Eskilstuna, Flen och Katrineholm. Sträckan mellan Borlänge och Uppsala går numera under namnet Dalabanan.

Bildgalleri

Närliggande platser

Externa länkar

Lämna en kommentar

Berätta gärna något mer om platsen!