Platsens portalsida: Södermalm

Här invigdes Stockholms första tunnelbanelinje 1.10.1950. Vagnarna var gröna och i folkmun kallades tågen för ”gröna faran”. Spårvagnarna hade varit blå och man ville visa att nu var det något helt nytt. Visserligen gick tågen i spårvagnstunneln från 1930-talet och de övriga åtta stationerna följde gamla spårvagnsspåren ovan jord. Den viktigaste skillnaden mellan tunnelbana och spårvagn är att tunnelbanan inte har någon korsande trafik.

Då, 1950, var konstnärerna inte delaktiga i utformningen av stationsmiljön. De underjordiska stationernas väggar kläddes med kakel. Olika färger på de tre stationerna.

Konstnärlig utsmyckning till station Slussen har tillkommit i flera omgångar från 1964 till 2000. Anton Forsberg och Birger Forsberg har skapat väggreliefen ”Entré 70 öre” i utgången mot Hökens gata. Från 1950-1964 kostade en biljett just 70 öre!

Sune Fogdes vägg med målade emaljfigurer hittar man på den södra väggen mellan perrongerna. Nere mellan perrongerna finns Bernt Rafael Sundbergs gula och blå skärmar i målad stålplåt med utskurna trianglar.

Aston Forsbergs skiljevägg i betong utgör ett skydd för höjdskillnaderna på den västra perrongen. I biljetthallen mot Södermalmstorg ser man Harald Lyths glasmålning ”Ur spår”.

På spårväggarna visas sedan 1990 tillfällig svart/vit konst på likadana skärmar som på de andra stationerna presenteras reklam.

Slussen är en viktig trafikpunkt. Här kan man byta till tunnelbanans röda linje och till Saltsjöbanan, förutom många stadsbussar och bussar ut till Värmdö. Nu, 2019, är det lite krångligt och tidskrävande, eftersom bygget för den nya slussen kommer att pågå flera år framöver.

Platsen i Google gatuvy

Närliggande platser

Externa länkar

Lämna en kommentar

Berätta gärna något mer om platsen!

Hoppa till verktygsfältet