Hoppa till verktygsfältet
Platsens portalsida: Strängnäs

Strängnäs kontakter med omvärlden skedde under långa tider främst med båtar och fartyg på Mälaren. Passagerartrafiken koncentrerades under ångfartygseran till Ångbåtsbron.

Så sent som 1943 i journalfilmen Strängnäs – en gammal kulturstad inleds resan till Strängnäs från Stockholm med den helt nyrenoverade Mälardrott. Som journalfilmens besökare upptäcker vi Strängnäs utifrån Ångbåtsbron.

https://www.filmarkivet.se/movies/strangnas-en-gammal-kulturstad/

Det är en mäktig syn som möter de nyss landstigna med domkyrkan och Roggeborgen. Rakt fram leder Storgatan upp till Rådhustorget och därifrån vidare hela vägen till Västerviken och dagens gästhamn.

De två byggnaderna på själva Ångbåtsbron drivs nuförtiden av Europaskolan och kan hyras till olika ändamål, det finns till exempel ett fullt utrustat café i den ena byggnaden.

Människors resemönster har ändrats över tid, på 2020-talet är det ofta bilen som väljs för en resa. Även järnvägen är ett attraktivt kommunikationssätt – nu när Strängnäs station ligger längs Svealandsbanan.

Det finns dock fortfarande resefartyg som anlöper Ångbåtsbron, men det är mest för turism och av nöjeskaraktär.

Mälardrott Strängnäs 1942
Mälardrott vid Ångbåtsbron Strängnäs, 1942
Foto: Ossi Jansson, Public Domain, Länk

Hur såg 1943-års skinande passagerarfartyg Mälardrotts historia ut? Fartygets historia sträckte sig till 1914 då hon sjösattes vid Bergsunds mekaniska verkstad under namnet Hugo Tamm. Några ägarbyten senare köptes fartyget 1939 av Strängnäs Rederi AB och blev Mälardrott. 1948 såldes hon vidare till företaget Svenska AB Gasaccumulator och döptes om till AGA.

Därefter följde en brokig historia av ägarbyten. Sjöhistoriska museet/ Digitalt museum berättar:

1953-03 Såld till Rederi AB Köpenhamnslinjen, Helsingborg och omdöpt till Lucullus. Trafik mellan Landskrona och Köpenhamn.

1958 Såld till AB Vikingbåtarna, Landskrona
.
1962 Såld till Atlantic Shipping Co. i Panama och omdöpt till Eemspoort II.

1965 Såld till Rederij de Schelde, Kesteloo, Vlissingen, Nederländerna och omdöpt till Showboat.

1967 Såld till Rederij Dijkhuizen, Vlissingen, Nederländerna och omdöpt till Noordzee.

1976 Såld för skrotning.

1976 Såld. Upplagd som caféfartyg i Delfzijl, Nederländerna.

1980 Observeras i Delfzijl, Nederländerna. Är forfarande caféfartyg. Numera inlåst i kanalen efter ett brobygge.

Efter 1980 tycks det inte finnas några säkra uppgifter om vad som hände vår kära Mälardrott.

Vill man åka gammaldags ångbåt på 2020-talet kan man bege sig till ångbåtsbryggan i Mariefred.

Bildgalleri

Närliggande platser

Externa länkar

Lämna en kommentar

Berätta gärna något mer om platsen!