Tomelilla växte under 1800-talet fram som en viktig järnvägsknut. Första linjen var Ystad-Eslövs Järnväg (YEJ) vars delsträcka genom Tomelilla invigdes 1865. Ångspårlinjen Cimbrishamn-Tomelilla Jernväg (CTJ) invigdes 1882.
Drygt tio är senare 1893 stod en direktlinje till Malmö färdig genom Malmö-Tomelilla Järnväg (MöToJ). Detta bolag förvärvade CTJ och Malmö-Simrishamn Järnväg (MSJ) bildades 1896. Den sista linjen som byggdes var Ystad-Brösarps Järnväg (YBJ). Banan invigdes 1899.
På 1940-talet förstatligades de olika järnvägarna och nedläggandet av trafik och linjer påbörjades. Persontrafiken mellan Tomelilla och S:t Olof längs gamla YBJ lades definitivt ner 1947 och banan (förutom en liten stump norr om stationen) revs 1954-55 upp till S:t Olof. Trafiken mellan Tomelilla och Eslöv lades ner i två etapper: 1975 försvann godstrafiken och persontrafiken upphörde 1981. Banan mellan Tomelilla och Eslöv revs upp 1984.
Nuförtiden finns banor från Tomelilla till Ystad och till Simrishamn. Tåget vänder i Tomelilla då det inte finns någon persontrafik norrut från stationen längre. Banan mellan Ystad och Simrishamn kallas numera för Österlenbanan. Denna bana elektrifierades 2003. Läs mer om Österlenbanan° på Järnväg.net.
Busstrafiken har konkurrerat ut mycket av järnvägstrafiken. Tomelillas busstation ligger i anslutning till järnvägsstationen. Stationshuset ritades likt alla andra stationer längs YEJ av Claes Adelsköld.
Bildgalleri
Närliggande platser
-
Tomelilla Riobiografen
0.1km -
Tomelilla Bo Ohlsson
0.2km -
Tomelilla Torget
0.3km